zaterdag 11 februari 2012

de steken deken

Via een ravelry forum werd ik besmet met een nieuw virus. Steken blokken breien. Ze noemen het een stekenrol, maar om nou meters sjaal te breien waar je niks mee doet, dat vind ik wat doelloos dus ik besluit dat het een deken moet worden! We krijgen een nieuwe bank binnenkort, dus een mooi doel....een mooie deken voor op die nieuwe bank! Lekker om onder te liggen als het savonds wat fris is.
Ik heb wol gekocht bij de wibra, voor 1 euro per bol van 100 gram kun je je geen buil vallen. Goed ingeslagen dan kom ik zeker niet te kort. Er moet immers ook een mooie rand omheen!
de eerste 3 blokken heb ik meegedaan met de ravelry groep. Het 4e blok vond ik niet zo leuk dus toen ben ik gaan googlen en dan kom je ineens vanalles tegen. Er zijn veeeel meer mensen die dit doen! Ik heb inmiddels bij bol.com ook een boekje besteld.Het lijkt me leuk om zo verschillende steken te oefenen. Op een klein lapje is dat makkelijker als op een hele trui. En het is ook wel handig om wat leuke patroontjes te hebben voor eventuele sokken! Ik heb er zin in.
Omdat het 4e blok op het forum op zich liet wachten heb ik het eerste blok ook van zelfgesponnen alpaca gebreid. Het lijkt me ook wel leuk iets dergelijks te maken van al de verschillende alpacas die mijn zwager heeft. Hij fokt met die beestjes en ik heb de mazzel dat ik kan beschikken over vacht, veel vacht! Omdat het spinnen van de wol ook wat tijd kost zal die deken aanzienlijk minder snel gaan!
Het doel is nu om de deken 5 bij 5 blokken te maken en elk blok is ca 28x28 cm. daartussen in de lengte smalle kabelbanen en een mooie rand eromheen!
De blokken breien wel lekker weg, als je eenmaal in de patroonherhaling zit dan gaat het wel en 29 cm is te overzien!
ik heb ook al ondervonden dat het een heerlijk nachtdienst werkje is. Wanneer het patroon iet al te ingewikkeld is dan leg je het ook zo weg als er een client belt! Dus ik denk dat tijdens mijn nachtdiensten de steken deken een vast onderdeel van mijn bagage word!
Ik zal mijn blokken en de patronen op het blog gaan zetten, wellicht stuit er nog eens iemand op mijn blog die er iets mee kan.
Omdat ik niet met andermans veren en eer wil gaan strijken zal ik bij de blokken vermelden waar ik ze vandaan heb!
En foto's natuurlijk! Om het geheel op te leuken.
Nu gauw mijn nacht rondje afmaken en dan kan ik daarna nog een paar naaldjes van blok 5 doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten